Institutions-hverdag / livet uden for praktikken.
Min institutions - hverdag.
Jeg står op kl. 6.30 og gøre mig klar til dagen. Da jeg senest skal være ude kl. 7.30. Jeg bliver kørt i til institutionen af min stor søster, da der er 30 km afstand fra hjemmet til institutionen.
KL. 8.00 møder jeg ind hver morgen ud over tirsdag, dette dag er min fast studiedag på institutionen.
Når jeg møder ind er mit første job at krydse mig af for jeg er kommet kl 8.00. Dette forgår ved at jeg går hen til lederens kontor og finder mit navn. Ikke nok med at krydse mig af, men skal derudover også skrive under for at det er korrekt tidspunkt jeg skriver på sedlen og at jeg står inde for dette. Derefter står jeg sammen med to andre lærer og tag imod børnene.
Kl. 8.30. "Skoledagen" Starter med morgengymnastik, hvor læreinden og os som studerende deltager med. Dette forgår på en særlig måde. Vi ser først hvordan vejret er uden for. Hvis været er til dette vælger vi udendørs gymnastik. Ellers forgår det primært indenfor, hvor vi finder reb, pudder ( bløde), store blå plastik pudder og træ bænk. Disse redskaber bliver placeret på gulvet og gøres klar til målgruppens niveau. Selvføle oplever vi at nogle gange er det ikke nemt at få alle af børnene med til at være deltagende til gymnastik. Da de mange gange kommer trætte efter dagen før. Disse børn for lov til at sidde ved hjørnet og se på.
KL. 9.00. Morgen maden er klar. Maden bliver indført og placeret på bordene af køkken damen og medhjælperne. Maden bliver serveret ved grå metal tallerkner. Denne måde er lige blevet indført af skole lederen. Hun mener at det er ikke ret at selv skulle spise af en tallerken, hvor hele maden var blandet oven i. Morgen maden varer ca. 30 time i alt. Hver klasse har deres egne bænke som de må sidde ved.
KL. 10.00. Alle børnene bliver fordelt i hver sin klasse efter morgen maden. I min primær klasse bliver der udført undervisning. Undervisning er forskelligt fra dag til dag. Min klasselærer Alev Albayrak går meget efter hendes program. Hendes program er udarbejdet efter måneder, derefter bliver opdelt efter dage. Alle børnene har deres egne bøger som de har på institutionen. Disse bøger for de ikke lov til at tag med hjem, da mange glemmer at medbringe dette næste dag.
Kl. 10.30. Frugt tid. Alle børn medbringer hjemme fra hver deres egen frugt. Nogle gange oplever vi at forældrene glemmer og give deres børn frugt med i tasken. Vi løser dette problem ved hjælp af, at vi spørger børnene i starten inden de går i gang med at tag en bid af deres frugt, om der er nogen der kan tænke sig at dele deres frugt med deres venner. Disse børn der vælger dette, bliver alle frugtterne skæret i en tallerken, hvor alle kan tag. Disse børn der ikke har noget med spørger dermed deres venner om de må tag fra tallerken. Denne måde fungerer rigtig godt. Børnene lærer især at dele deres ting med andre børn. Jeg har ikke oplevet ind til nu at der er nogen der ikke ville dele med deres venner.
KL. 11.00 Bliver børnene samlet i hver sin klasseværelse. De andre børn som ikke er i min klasse er disse børn som er 2-5 årige disse børn laver noget kreativitet som skal udstilles i juni måned. Jeg kommer med en forklaring på hvad det går ud på når vi nærmere os i juni måned. Hvor billeder ville blive taget undervejs deres projekter og under udstillingen. Min målgruppe forsætter med undervisning, hvor de slap.
KL. 11.30. Frokost maden bliver serveret. Forgår netop på samme måde som morgen maden.
Vi som studerene for lov til, at få det hjemmelavet mad som børnene får også. Det er dejligt at man ikke skal være tvunget til at købe mad hver eneste dag uden for. Vi som studerene spiser maden sammen tid som børnene. Dette forgår sammen med børnene ved siden af dem. Nogle af lærende vælger også at gøre på samme måde, men nogle af lærende vælger at spise inde for køkkenet i fred og ro.
KL. 12.30. Hver dag om Tirsdagen: medbringer hver børn deres lommepenge. Det handler om ca. 10 kr hver barn. Nogle gange også mindre. Disse lommepenge bruges til at gå i kantinen om tirsdagen. I kantinen lærer de at betale og købe varer. Der findes i kantinen kun slik, chokolade, kiks osv. Som de køber for deres penge.( primær synes jeg personligt at dette er en forkert måde at indfører på. Nu skal jeg ikke misforstås jeg er ikke imod at de har en kantine, men at de sælger kun usunde ting i kantinen. Jeg har snakket ofte med personalet og lederen om, hvorfor det netop skal være usunde ting eller om det ikke kunne laves om til sunde ting. Jeg fik ikke en grundig forklaring på hvorfor dette skulle være på denne måde og hvorfor det ikke kunne ændres). Jeg ville lige runde af med at sige de for lov til at købe de usunde ting, men de for ikke lov til at spise dette på denne tidspunkt. De for lov til at spise dem kl. 15.00. Forklaring på kl 15.00 kommer lidt længere nede.
Hver Onsdag: Er det frit at hver barn medbringer deres eget legetøj hjemmefra. Personalet mener at det er en god måde at dele sin ting på. Ved at hver barn har deres yndlings legetøj med.
Kl.13.00- 13.30. Ankommer SFO børnene. Hvor lokalet til vores klasseværelse bliver brugt. Disse børn som jeg har primær bliver rykket over til en anden klasselokale. I denne lokale bliver der udført kreativitet og aktiviteter. Aktiviteterne og det kreativitet bliver udført af læren, hvor børnene ikke for lov til at selv bestemme hvad de skal lave. De for dog lov til at bestemme hvilke farver de skal bruge i deres kreativitet. Det er ikke hverdag der er kreativitet, dette kommer an på personale dækning og hvis der ikke er personale dækning til disse børn, bliver der sat af til fri leg.
KL. 15.00 Tid til spisning. Hver tirsdag for de lov til at spise deres slik som de har købt fra kantinen. Grunden til de kun for lov til at spise slik denne tidspunkt er, fordi normalt bliver der serveret eftermiddags mad til børnene på dette tidspunkt, men kun om tirsdagen bliver der ikke serveret mad men at de for lov til at spise det som de har købt i kantinen. Ja altså usunde kort sagt.
Kl. 15. 30. Er der fri leg til nogle af børnene. Disse børn er dem som ikke skal med bussen. De andre børn bliver hentet af bussen kl 15.30 og senest skal de være ude kl 16.00 fra institutionen. Derfor er der altid ofte en travlhed på dette tidspunkt på institutionen. Ofte bliver nogle af børnene også hentet på dette tidspunkt.
Kl. 16.00- 17.00 Disse børn der er tilbage. Har fri leg og dem som ikke ville lege for lov til at se tv ( tegnefilm) i denne tid. Der er ofte to personale til lukning, altså til kl. 17.00 og + mig som studerene.
Kl. 17.00 Bliver jeg hentet af min store søster. Hvor vores lang vejs hjem begynder.
Synes det er lidt hårdt på dette tidspunkt at skulle vende hjem. Ligesom at skulle vende hjem fra KBH, hvor alle har fået fri, hvor der er meget trafik.
KL. 18.30 / 18.45 Når jeg hjem. Så er dagen snart færdig. Vi tag ned til landsbyen, hvor min store søsters sviger mor bor. Da hun hver dag laver mad til os. Vi når kun og spise aftensmaden og derefter tag vi hjem og hjem turen er ikke ligeså hårdt. Det tager kun 10 min med bil.
Allerede når jeg ikke så meget mere at jeg nogle gange sidder og skriver observationerne ned og min Journal. Min journal er opdelt efter uger, så det er hverdag jeg skriver lidt til dette så det er nemt at huske, hvad jeg har oplevet på institutionen som jeg undrer mig meget om osv.
Jeg bruger meget min tid om Søndagen at skrive min opgaver. Ellers gøre jeg det klar om tirsdagen hvor jeg har en studiedag. Ellers bruger jeg min lørdag på at gå rundt på øen eller bringe min tid med min familie. Det er så skønt at i denne april måned er der 30 grader. Skønt med noget sol og varme.
Abonner på:
Opslag (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar