Cypern´s Institutionens pædagogik.
( Navnene som indgår med i institutionens pædagogik beskrivelse, er ikke opdigtet disse er med tilladelse blevet udgivet på min blog - dette gælder også billeder).
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
For at kunne arbejdet på Cypern´s Institution som lærer eller pædagog kræver det at de ansatte på stedet har en Gymnasial eller Universitet uddannelse.
- Gymnasiale uddannelse: Varer 2 år: ( fag: Matematik, Engelsk, Tyrkisk og Psykologi + linje fag).
- Universitet uddannelse: Varer 4 år: ( fag: Dette kommer an på hvilke retning man vælger)
Jeg har lagt mærke nogle af forældrene ser pædagogerne som en pasning af deres datter/ søn og ikke som en pædagog med en viden og teoretiske baggrund. Jeg spurgte straks min vejleder om, det var mig der tog fejl af min syns punkt af forældrene på. Hun ros mig og gav mig en klap på skulderen og sagde: Emine du har lagt mærke til en vigtig punkt i vores arbejde som pædagog. Hun kunne selvfølge ikke sige begrundelsen for dette, men hun nævnte at det kunne have en relation med, at forældrene ikke havde en grundig viden af at hvad det betød at være pædagog.
Navn: Andac.
Alder: 35 år gammel.
Uddannelse: Uddannet Engelsk Lærer i 1999 på Dogu Akdeniz Universitet, som varede 4 år.
Undervisningen: Hun er lærer for 5 årige børn fra kl. 8.00 til 12.00. Derefter har hun med min målgruppe på 6 årige undervisning om Mandag, Onsdag, og Fredag hvor hun lærer børnene Engelsk. Dette forgår ved hjælp af hun siger ordet på Engelsk og derefter viser hun dette med billedet til børnene. Dette forgår fra kl. 12.00 til 13.00. Efter kl. 13.00 ankommer SFO børnene på institution, hvor hun primær hjælper børnene med deres lektier.
5 årige: Hun føler et program ugentlig. Hvor hun selv deler programmet op til dag. eks. Hvis emnet er trafik.
1. dag: lærer børnene hvad trafik er og hvordan de skal sikre sig.
2. dag: For børnene lov til at tegne noget om det første dag.
3. dag: For børnene lov til at bruge deres evner ved at de selv fremstiller ved hjælp af de materialer der er til rådhed på institutionen. Hun bruger evnen ved at, hun relatere meget til børnenes hverdag ved de forskellige emne vælg. Eks at hvis hun nu har valgt emnet Trafik vælger hun, at spørger først ind til børnene hverdag, med hvordan deres forældre holder reglerne med Trafikken og hvor meget de ved om dette. Hun siger ved at hun bruger dette metode husker børnene mere om emnet og derved for børnene også lov til koble dette med deres hverdagsliv og teori som hun bringer videre. Hun gøre sig nogle didaktiske overvejelser. Dette er at hun sætter sig godt ind i emnet som er på læseplanen inden hun vælger og bringe viden videre til børnene. Hun overvejer også hvilke niveau undervisningen skal ligge på. Hun retter sig meget efter at det er 5 arriges niveau hun vælger at udfører til viden.
Afkrydsningliste: Børnene bliver afkrydset for hverdag. Dette forgår når alle børnene er taget hjem.
Navn: Hayriye.
Alder: 48 år gammel.
Uddannelse: Gymnasial, har været på kursus for madlavning.
Arbejde: Hun er opvasker og oprydder efter mad spisning på institutionen. Ellers står hun inde for køkkenet og hjælper kok damen med madet. Hendes arbejde er ikke kun og hjælpe i køknet men også rengøre toiletterne om morgen.
Været på institutionen: Hun har i alt været på institutionen i 18 år.
Undervisningen: Hun er lærer for 5 årige børn fra kl. 8.00 til 12.00. Derefter har hun med min målgruppe på 6 årige undervisning om Mandag, Onsdag, og Fredag hvor hun lærer børnene Engelsk. Dette forgår ved hjælp af hun siger ordet på Engelsk og derefter viser hun dette med billedet til børnene. Dette forgår fra kl. 12.00 til 13.00. Efter kl. 13.00 ankommer SFO børnene på institution, hvor hun primær hjælper børnene med deres lektier.
5 årige: Hun føler et program ugentlig. Hvor hun selv deler programmet op til dag. eks. Hvis emnet er trafik.
1. dag: lærer børnene hvad trafik er og hvordan de skal sikre sig.
2. dag: For børnene lov til at tegne noget om det første dag.
3. dag: For børnene lov til at bruge deres evner ved at de selv fremstiller ved hjælp af de materialer der er til rådhed på institutionen. Hun bruger evnen ved at, hun relatere meget til børnenes hverdag ved de forskellige emne vælg. Eks at hvis hun nu har valgt emnet Trafik vælger hun, at spørger først ind til børnene hverdag, med hvordan deres forældre holder reglerne med Trafikken og hvor meget de ved om dette. Hun siger ved at hun bruger dette metode husker børnene mere om emnet og derved for børnene også lov til koble dette med deres hverdagsliv og teori som hun bringer videre. Hun gøre sig nogle didaktiske overvejelser. Dette er at hun sætter sig godt ind i emnet som er på læseplanen inden hun vælger og bringe viden videre til børnene. Hun overvejer også hvilke niveau undervisningen skal ligge på. Hun retter sig meget efter at det er 5 arriges niveau hun vælger at udfører til viden.
Afkrydsningliste: Børnene bliver afkrydset for hverdag. Dette forgår når alle børnene er taget hjem.
Navn: Hayriye.
Alder: 48 år gammel.
Uddannelse: Gymnasial, har været på kursus for madlavning.
Arbejde: Hun er opvasker og oprydder efter mad spisning på institutionen. Ellers står hun inde for køkkenet og hjælper kok damen med madet. Hendes arbejde er ikke kun og hjælpe i køknet men også rengøre toiletterne om morgen.
Været på institutionen: Hun har i alt været på institutionen i 18 år.
Alder: 38 år gammel.
Uddannelse: Gymnasial.
Ansat på institutionen: 1 år.
Arbejde: Hans primær arbejde på stedet er at rengøre. Han har en liste hvor alle de steder af rengøring skal gøres.
- rengøring af gangen.
- rengøring af alle værelserne.
- rengøring af kontoret/ tag støv af alle stederne.
- Feje og vaske gulv.
- kl. 10.00 og 14.00 lave kaffe til alle personalerne på institutionen.
- Hjælpe til med at servere af madet til børnene.
Navn: Ilkay.
Alder: 49 år gammel
Uddannelse: Har sig en kok uddannelse.
Arbejde: Hun står for mad lavning.Chefen for køknet.
Arbejdsdag: Alle hverdag fra kl 8.00 til kl 16.00.
Mad-liste: Dette søger lederen af, da hun kun udfører listen for hverdag hvad der skal laves.
Ansat på institution: Har i alt arbejdet i 18 år.
Navn: Düriye.
Alder: 28 år gammel.
Uddannelse: Gymnasial, hvor hendes uddannelse har været placeret om hvordan relationen i mellem barn og mor- far, Indføring af næring for børn i 1-2 årige alderen, aktiviteter/ kreativiteter og børn musik.
Ansat på institution: 11 maj. 2004
Arbejde: Hun har primær børn i 2 årige alderen. Hun passer på 5 børn i alt lige for tiden, da der ikke er andre som er blevet skrevet op.
2 årige: Hun har meget med bevægelse af gøre, og hun styrker meget børnenes motorik ved hjælp af leg.
Hverdag: Kl. 7.30 møder ind på arbejde.
kl. 7.45 går rundt på institutionen for at se om det hele er på plads.
kl. 8.00- 8.30 modtagelse af børn.
kl. 9.00 Morgenmad hjælper de små med at spise.
kl. 9.30 Skifter de små´s bleer.
kl. 10.00 El-motorik, sange og læser bøger efter programmet.
kl. 10.30 Frugt tid.
kl. 11.00 for de små lov til at lege selv og gå rundt på institutionen, hvor selvfølge hun er med dem.
kl. 11.30 Middagsmad.
kl. 12.00 - 14.00 bliver børnene puttet med over til en anden lærer som passer 3 åringerne. Der bliver de puttet til kl 13.30 eller 14.00 afhængig af hvor trætte de er.
kl. 13.00 bliver min klasse på 6 årige flyttet over til Duriye´s klasseværelse, hvor vi sammen vælger for hverdag hvilke kreativiteter vi sammen med børnene skal lave. Materialerne medbringer de selv som eks. køkken rulle, plastik krus og æggebakker osv. Jeg har lært meget af Duriye at det ikke altid man kan skaffe materialer derfor er det altid godt at kunne fremstille noget man nemt kan få fat i der hjemmefra. Disse kreativiteter børnene fremstiller med os, bliver hængt op til udstilling i juni måned.
Lige for tiden har vi sat en stopper på det kreative værk, da børnene har en børene dag den 23 april. Dette er en dag hvor vi i Tyrkiet har sat af til børnene det er deres dag hvor de fejre dette ved at de øver sig til en musik i klasse vis og optræder dette til deres forældre. Jeg står for planlægning af deres rytmer, deres vælg af musik og dans. Min institution har valgt at ikke optræde den 23 april, da det er lidt svært for forældrene at måde skulle deltage til deres ældste og yndest datter´s optrædelse derfor har vi valgt og ligge tids punkten i maj måned.
Navn: Fatos.
Alder: 30 år gammel.
Uddannelse: Uddannet samme sted som Andac. Forskelen er bare at hun har en 3 årige Universitet hvor hun har studeret Ingeniør. Fatos er uddannet i 2002. Hun har ingen pædagogik med af gøre.
Arbejde: Hun passer på 4 årige børn. Hun går meget efter Andac den måde hun giver viden videre til børnene på. Hun laver selv en program for ugentlig, hvor hun deler det senere op i dage med emner. Hendes 4 årige børn sover også efter middagsmaden. ca. 1.1.5 times tid. Hendes dag program ser ud således: Om morgen gymnastik.
Derefter er det lege tid på fri hånd.
Dernæst er det tid til Tyrkisk undervisning hvor de lærer bogstaverne og talene. Efter 2 timers tid har de fri leg igen. og derefter forsætter en nye undervisning.
Navn: Alev.
Alder: 55 år.
Uddannelse: Høj uddannet ingeniør på 5 årige Universitet. Derefter har hun taget studeret 1 år kun pædagog/ lærer.
Arbejde: Alev er min praktikvejleder på institutionen. Derudover er hun lærer for 6 årige børn, inden de skal starte i skole. Hun er også en af disse få lærer som har været med til at opstarte institutionen med få børn. Ikke nok med at hun er lærer for 6 årige, er hun også lærer for SFO børnene som møder ind kl. 13.00.
Hendes måde at arbejde på er at hun laver en læseplan for et år, hvor derefter hun deler disse op i uger. Hun mener at det er meget nærmere og overskue når man har med så mange børn og gøre på en dag.
DIDAKTISKE: Alev´s syns vinkel på undervisningen og den viden hun bringer videre er ikke på sammen måde som Andac måde at gøre på.
Hun mener at der altid skal overvejes og derefter planlæggelses en plan B hvis det ikke lykkes at fange børnenes opmærksomhed. Hun mener også at retningen med at de er aktive og hun bringer en viden og at de kan relatere dette til deres hverdag er meget korrekt. Der findes bare en men som hun udtaler sig. Det er ikke nok med at børn kan relatere til deres hverdag og at vi kan håbe de har fået en viden med sig. Vores pointe som pædagoger og lærer er at de kan videre udvikle sig med dette viden. Det er ikke nok med at relatere til hverdagen. Hun bruger en metode som at børnene for lov til at mærke, lytte og lugte til disse ting / viden der bliver undervist. Hun mener også at ved at de for alle disse sanser med sig er også med til at vider udvikle sig på, da hun udtaler sig at disse sanser er med til at de kan bedre vurderer og forholde sig bedre til undervisning på.
Inden skole start: Inden børnene skal starte i skole er det vigtigt at børnene skal lærer at tælle til 100.
- De skal skrive store og små bogstaver.
- De skal kende alle farverne og figurerne som firekant og trekant osv.
- De skal alle dagene altså årene og månederne.
- De skal ikke kunne læse.
- De skal kunne fortælle hvor de bor.
- Hvis læren siger fortæl mig naturen, skal de kunne fortælle de levende væsner og modsatte.
- De skal kunne skrive deres eget navn.
Alder: 56 år gammel.
Uddannelse: Samme uddannelse som Düriye.
Arbejde: Hun passer på 3 årige børn.
Hun mener ikke, at der skal gå meget dybten med at hvordan vi skal bringe en viden videre til barnet, men at det er vigtig at de for lov til at selv tag sig det vigtigste.
Hun mener at mange af tingene har hun lært ved at være ansat i 21 år på stedet. De første år hun startede til 2002 fik de bøger med teorier om børnenes udvikling, men idag er
disse blevet fravalgt som hun ikke ved hvorfor.
Navn: Havva.
Alder: 52 år gammel.
Stilling: Leder på institutionen.
Uddannelse: Gymnasial uddannelse.
Inden leder stilling: Inden Havva fik stilling som leder, var hun med til at opstarte institutionen. Hun startede som en alm. pædagog som passede på 5 årige og dette forsat hun kun 1 år.
Derefter passede hun 3 årige i 2 år.
Hun fik stilling som leder i 2003 og til i dag.
Havva har ingen diplom for at være leder og har derfor ikke deltaget i en kursus som har med leder af gøre.
Arbejde: Møde kl.8.00
Undersøge hver klasses og personalets af krydsningsliste.
Derefter går hun en runde i alle klasseværelserne for at tjekke op på at alt er som det skal være.
Hun deltagerende under morgen maden og middagsmadden.
Madliste: Madet som bliver serveret på institutionen bliver først skrevet af hende selv og derefter bliver den godkendt af en diatisk. Derefter bestiller hun de mad- varer der skal bruges for institutionen.
Møder: Hun deltager selv med i alle møderne, hvor præsidenten af Magosa og er deltagende. Personale møde bliver afholdt efter ønsker, eller hvis der er problemer der er ikke en fast ugentlig dag som det bliver afholdt eller om måned.
Læseplan: Bliver udarbejdet ugentligt, hvor forældrene kan se dette hvis de ønsker men det må ikke bringes med hjem.
Dækning af sy-melding: Hvis der er sy-meldinger og at der er mangel på pædagoger eller lærer dækker lederen selv ind med dette. Hun deltager også med i SFOérnes lektie hjælp.
I min 3-praktikperiode har jeg observeret, at personalet på institutionen prioriterer læring højt mens leg bliver prioriteret laverer. Det pædagogiske personalet på institutionen sætter meget tid af til læring hver eneste dag forhold til Dk. Legen er hermed blevet sat mere i baggrunden og er ikke så meget fremme i hverdagen hos børnene på selve institutionen. Hvis børnene får lov til at lege indendørs eller udendørs er det altid lærerene der bestemmer på forhånd hvad de må lege med. Eks. jeg har oplevet, at hvis børnene bliver hurtig færdig med undervisningen, får de nogle gange fri leg af lærerene. Selvom de får fri leg af lærerene er det altid dem som bestemmer hvor børnene må lege eller det er dem som giver redskaber / legetøj som de kan lege med eller underholde sig med i ca. 1 time. Denne måde underede jeg mig meget i starten, da jeg ikke var vandt til der hjemme i DK, at legen var der ikke så meget fokus på her men derimod at det var læring, men dette vende jeg mig til hurtigt. I institutionen er det meget voksen styret.
Hvilke tanker gør man sig på institutionen omkring læringsmiljø:
I Institutionen ligger personalet/ lederen meget vægt på at børnene har respekt for dem selv, andre ( Deres venner på institutionen/ personalet) og at de har respekt for det omgivelse de befinder sig i.
Der ligges meget vægt på at børnene har det godt med hinanden og stemningen i hver klasseværelse er god. Ikke kun med at børnene har det godt med hinanden, men derimod også personalet. Eks under interview med min leder mener hun at: " Hvis jeg oplever, at personalet bagtaler om hinanden eller ikke behandler hinanden godt så er det en advarsel lige på stedet." Dette mener hun på baggrund af, at hvis stemningen ikke er god så kan børnene hurtig aflæse dette og videre give dette til de andre børn. Eller hvis der bliver nævnt nogle ord som ikke må siges er det en advarsel. Når man har 3 advarseler bliver man kaldt ind til en møde, hvor personalet kan drøfte sin mening om det er rigtigt eller forkert behandlet og hvis ikke bliver man efter 4 advarsel fyret.
Ved at børnene har det godt med hinanden og stemningen i hver klasse er godt, mener måde lederen og personalet at det er grobunden for, at barnet kan lærer. I hver klasse/ lokale hvor børnene befinder sig i ligges der vægt på at de opgaver og udfordringer bliver placeret efter deres behov og alder. Eks. under mit observation af min praktikvejleder har jeg oplevet at Alev: ( lærens- praktik-vejlederens navn) at hun bebrejder først hvilke niveau hun skal vider give børnene informationen på og derefter metoden på hvordan hun skal videre bringe informationen på.
Hvilke sider læringen lægges der vægt på:
Jeg oplever at min praktik-vejleder / klasselærer er god til at tage dele af undervisningen op og redigere det så det passer bedre til børnene niveau. eks. En tirsdag morgen, hvor klasselæren Alev underviste børnene i matematik. Alle har hver sin bog som de skriver og regner ud i. En af drengene fra klassen forstod ikke pointen i hvad opgaven gik ud på i det side som alle lavede. Læren valgte lige på stedet at tag ned til drengen og fortælle opgaven igen bare på en lavere niveau end hun lige før fortalte. Denne metode valgte hun og bruge, fordi at drengen havde været meget fravær i klassen og derfor mente hun at dette var for svært på en gang at skulle samle op på. Derfor valgte hun og give en trin lavere niveau så det gav mening for drengen, ved at hun brugte mange eksempler og hendes kropsprog. Kropssproget brugte hun mere til at vise drengen tallene så drengen kunne regne opgaverne ud ved at han havde sig en støtte ved sig af læren. Institutionen er meget venlig og åben, hvor alle slags børn kan blive indskrevet. Jeg spurgte min leder om hvad der ligget vægt på af læring om dette kun var en pasningstilbud eller var der en målsætningen som var nedskrevet. Hun vidste mig straks papiret på det målsætning der ligges meget vægt på institutionen omkring læring: Der stod bla. læsning, stavning og matematik. Hun undestreget at forældrene og de vidergående skoler for barnet forventer disse når barnet skal starte i skole.
Indtrykket er meget voksen styret, hvor læren bestemmer hvad der skal ske i løbet af dagen for børnene. Børnene på institutionen har intet indflydelse i at være med til at bestemte, udover at de selv for lov til at vælge selv farverne og formerne i de aktiviteter der bliver udført.
Observation: De ansatte arbejder meget i mod at børnene / eleverne skal blive selvstændige. Det læringsmiljø jeg som oftest ser i min klasse, er et miljø, hvor den voksne går foran barnet og viser børnene/ eleverne vejen. ( eks. i opgave løsning som jeg tidligere nævnte længer oppe med drengen). Eleverne har intet indflydelse af undervisningen som de bliver modtaget af eller den måde den bliver givet til dem på. Jeg ser mange gange at eleverne er gode til at hjælpe deres kammarater med lektierne eller opgave løsningen hvis der er nogen som ikke er helt med. Det er dejligt at kunne se børnene når de skal hjælpe deres kammarater med opgaven at de bruger den måde læren har fortalt dem på. Kort sagt at børnene aflæser den måde læren vider give informationen på og derefter bruger børnene den måde at vider give deres kammaraterne på. Det er dejligt at kunne se dette.
Hej Emine
SvarSletFin præsentation af det pædagogiske personale. Jeg mangler dog at du beskriver noget om de pædagogiske målsætninger. Er det blot et pasningstilbud - eller oplever du at institutionen har et mål med det de udretter? Er der nedskrevne målsætninger - og hvis hvordan oplver du at disse passer til den praksis du er vidne til. Er der meget struktur? Fri leg? voksenstyring? og hvad er ikke kun din praktikvejleders ideer, men hvad er institutionens mål og værdier - hvad synes de børnene skal dannes til. Måske et interview med lederen vill kunne hjælpe dig lidt på vej.
mvh Lars
Hej Lars.
SvarSletJa, jeg kan se jeg nogle steder mangler nogle punkter. Dette ville jeg se nærmere på og fylde ind i denne uge. Punkterne ville blive beskrevet med en anden farve så du er fri for at læse det hele igennem endnu gang.
Venlig Hilsen Emine