Opstart på institutionen ( 1+2 uge).

1 Uge- Børnegruppe: 3-4 år. 

Endelig kan jeg skrive, på grund af tekniske problemer havde jeg svært ved at komme på nettet.
Min første uge på institutionen gik med, at jeg blev mødt af lederen og min praktikvejleder, hvor derefter fik en kort introduktion af stedet og personalerne.  Da jeg startede d. 1.2.2012 ramte jeg ind i at min klasse ( som de vælger og kalde her nede) havde en uges ferie. Derfor måtte jeg vente en uge mere til at møde min børnegruppe. Bortset fra dette så jeg det ikke som en ulempe, men en fordele da min leder tilbudt mig at jeg i stedet for min oprindelige klasse kunne starte en uge med en børnegruppe på 3-4 år med ca. 9-11 børn. Dette tilbud takkede jeg.  Jeg fik en klasse værelse / stue som jeg med børnegruppen benyttede mig. Det som rystede mig virkelig meget på hovedet blev, at jeg spurgte en anden lærer om at jeg måtte tage børnene ud på legepladsen. Jeg fik en svar der lød: Ja spørger lige lederen fordi her tager vi ikke børnene ud når det blæser, da deres forældre hurtig bliver sur på personalen på grund af børnene kan blive syge.
Jeg synes det lød virkelig sjovt at de ikke måtte komme ud selvom det blæste meget lidt, og dette ville ikke kunne mærkes hvis de havde godt med over tøj på. Derfor valgte jeg og tag konktakten til min leder på institutionen for at høre om det rigtigt det der bliver sagt. Jeg fandt så hurtig ud af at det passede med det der blev sagt. Ud over dette fik jeg en spørgsmål fra lederen som lød: " Tag i børnene ud i danmark selvom det blæser." Mig: "Ja det gøre vi og allerede der gav jeg min leder en perspektivering af min første praktik periode, hvor vi havde børnene ude i sne vejr og hvor meget betydning det fik for børnene, at de kunne se fodsporene af de forskellige dyr i skoven. Jeg forklarede også at det ikke handler om at altid lege på legepladsen, men at børnene kan komme ud og opleve vejret og mærke til dette havde en stor betydning i barnet. Jeg valgte derefter at tag min VNT grundbog op og forklare hende på Tyrkisk, at i denne bog er der bla. skrevet om hvad det ville betyde, at børn for lov til at mærke til tingene. Jeg blev nød til at forklare hende at vi hjemme ( DK), havde børnene ude hverdag for at de bla. kunne løbe mere frit ude for i stedet for inde for i institutionen og at de dermed også fik lov til at bruge en del af deres energi uden for." Hun synes at vi havde en god staterige i DK og hun håbede lidt at ved hjælp af min kunne ændre lidt på deres måde at gøre tingene på. Det var helt vildt, at min leder derefter valgte og sige, at jeg gerne måtte tage børnene ud, fordi hun mente jeg havde et godt overblik over børnene og det ikke kun handlede om at være ud og lege men derimod også  kunne få sig en oplevelse af vejret. Jeg blev enorm glad for at lederen kunne se dette lys i mig, at jeg kunne reflektere over tingene og kunne tænke mere bredt i stedet for at gøre ligesom de andre personalet på institutionen, hvor de nogle gange gøre for at gøre tingene. eks. en af personalet valgte at se tv med en børnegruppe på 8, hvor jeg spurgte ind til hvorfor de gjorte i stedet for at der sagtens kunne sættes noget andet igang med disse børnegruppe. Hun valgte og sige at så gå tiden hurtigere, hvor jeg mere forventede en grundlagende forklaring på hendes måde at handle på.

                                                  1. uges børnegruppe på 3-4 år. 
                                     På dette billed var vi tæt på vandet, hvor børnene samlede sten fra stranden
                                     som jeg og børnene efter hjemkomst til institution valgte at pynte.



2. Uge - Børnegruppe :  5.5 - 6 årige.

Andet uge mødte jeg min egen børnegruppe som jeg primær skulle sammen med min praktikvejleder være lærer for. Dette gik med at jeg var en flue på væggen, hvor jeg tog noter angående hvordan min praktikvejleder underviste børnene i tal fra 1-8. Starten på ugen valgte min praktikvejleder at føre en samtale med børnene i stedet for at gå igang med tal og bogstaver. Hun mente at børnene var lige kommet fra en uges ferie og at hun hellere ville høre børnenes oplevelser som de havde med deres forældre oplevet i ferien. Allerede Onsdag d. 8.02.2012 blev jeg mødt med børnene kram. Det er en skøn oplevelse, at mærke til, især når jeg bare var en flue på væggen i de 2 dage. Jeg fandt hurtig ud af at selvom jeg var en flue på væggen og ikke sagde meget ud over introduceret mig selv hvem jeg var og hvor jeg kom fra. Havde jeg allerede givet børnene en god indtryk i at bare smile til dem. Det var lidt svært at vende til at børnene kaldte mig for lærer / Teacher, som jeg ikke var vend til der hjemme. Hvor er det ubeskriveligt skønt at være her nede og opleve noget nyt. Anbefaler virkelig alle til at komme ud og rejse og få sig en fed tur og oplevelse. Jeg oplevede virkelig hvor fantasi fuld en dreng på 6 år var. Han hiv fat i mig og førte mig over til gyngerne og ville have jeg skulle se op til luften. Jeg spurgte ham hvorfor jeg skulle dette, han råbte dermed kan du ikke se sneglen? Sneglen??? sagde jeg med det samme. Han forklarede mig at skyerne forstille sig en snegl, hvor jeg derefter tog et billed af hans fantasi. 



                                           Drengens fantasi: Snegl. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar