Kulturen på Cypern.


Cyperns Institution: Belediye Atatürk kres ve anaokulu.
Personalet/ lederen på Institutionen nævnte, at stedet er middelklasse og at forældrene var rige. Selve institutionen er afhængig af de penge som forældrene betaler pr. barn hver måned. Belediye Atatürk kres ve anaokulu for støtte fra staten, men dette forgår således. De for ikke udbetalt børnenes ture eller forskellige arrangementer som de deltagere med i. Selve udbetaling sker således at hver forældre betaler institutionen disse penge som ville koste for barnet. 
Jeg har observeret en Tirsdag morgen, hvor moren til fødselsdags barnet henvende sig til personlaet omkring, at hun ikke havde råd til at kunne købe sig en stor lagkage til hele institutionen og selve denne dag var der ca. 35 børn. Derfor valgte hun og kun holde fødselsdagen for barnets klasse venner. Det som jeg synes var morsomt eller som sagt underligt var, at moren var rigtig flot påklædt hvor man kunne se at hun lige var kommet ud fra frisøren og at fødselsdags barnet blev altid afleveret i børnehaven med en stor BNW. Derfor syntes jeg at det var lidt underligt at de ikke havde råd til en kage på 35 mennesker når den kage som de kom med var på 16 mennesker.    
Som personalet sagde til mig havde hver forældrene til en barn råd til at kunne forsøge sin barns fremtid, da løn udbetaling er højt for dem som bliver uddannet. Hvis de ikke har råd, har de altid muligheden for at låne penge fra banken. Dette er en mode her nede på Cypern at hver hustand skal minimum have 3 biler. Selvom de ikke har råd til dette låner de penge fra banken for at købe sig et hus eller bil osv. Det er lidt af den Kultur som folk lever i her nede. Selvom det er dyrt og leve på denne lille ø har de som sagt altid råd til det som de ville have sig eller gøre. 

Den kultur der er på Institutionen er lidt dansk præget, dette kan man se ved at her spiser vi også 3 gange om dagen. Morgenmad - Frokost- Eftermiddag. Det som adskiller er kun deres kultur forskel her på den tyrkiske del spiser man ikke svine kød eller lignende. Her spises der kun lam, ko får osv. Eks. jeg mener bla. at den måde maden bliver serveret på er også en anden kulture forskel end Danmark, før hen havde hver børn i Danmark sin egen madpakke med i børnehaven. Som indholdte sundt mad. Derefter var der en stor debat om hvor vidt det var rigtigt at børnene selv skulle medbringe mad hjemmefra. Derfor har mange af institutioner ændret dette lov og valgt at indføre vakum pakket mad. Forskellen her nede på Cypern er at her bliver der hver eneste dag serveret varmt mad, og frisk fra køkkendamen/ køkkenmedhjælperen. Nogle gange har jeg været med til at lave maden eks. skralde kartofler, gullerøder til salaten osv. Jeg ville betegne maden som også kultur forskel end der hjemme i Danmark. Da kulturen er meget Muslimske kultur som vi snakker om her nede på Cypern. På børnehaven bliver der kun snakket tyrkisk sprog, hvor dette er moder sproget. Ligesom man kun snakker Dansk i Danmarks børnehaver osv. Det engelske sprog er et andet sprog som børnene lærer her nede, da dette sprog er gælden i hele verden.


De politiske syn på Cypern / institutionerne, at alt rygning skal forgår udendørs, alkohol er forbudt i arbejdstider eller til personale møder osv. 
At slå et barn er forbudt på alle institutionerne, dette er også gældende på Cypern. Hvis dette finder sted, skal selve institutions leder og personalet beskrive en anmeldelse til by´s borgemester om hvordan situationen har fundet sig til stede, og hvorfor man havde valgt og udføre sådan en handling. ( som lederen fortæller mulighvis er det en fyrings grundlag hvis sådan en situation finder sig til stede og nogle gange får man en bøde for handlingen. 

Til personalemøderne eller opstartning af dagen er der altid plads til at kunne diskuterer , hvis der er noget man ikke har været tilfreds med fra dagen før, eller hvis man er uenig med de andre arbejds form på stedet, hvor de har tid til at kunne få snakket og løst problemet på. Under disse møder er der altid refleksioner, som man drøfter undervejs. Disse refleksioner snakkes der omkring og gives dermed en feed back til den som bringer refleksionen på banen. Jeg synes institutionen er stærk styrering fra ledelsen og alt skal gå igennem hende. Jeg mener at det virker som om der er en stor repspekt for ledelsen, da ingen tør og gøre noget uden tilladelse fra ledelsen. Hver lærerinde har hvert år sin egen pensum som de skal nå, hvis dette ikke nåes for hver børn lektier for i deres sommerferie, hvor de sammen med deres forældre indhente.

Selve retningslinjer som er bestemmende for arbejdet/ pædagogikken udefra er der ikke. Hver institution sørger for deres retningslinjer og arbejdet/pædagogik.
Men jeg kan tilføje at bogermesteren i Famagusta er meget bestemmende omkring institutionen og selve lederen og bogermesteren skal sammen truffe valget på institutionen. Lederen kan ikke selv truffe de store valg da dette ville medføre en straffe. Eks. Lederen må ikke selv ansatte personale det er bogermesteren der ansatter og lederen ser om personalet er egnet på stedet.   

Hvordan inddrages forældrene i institutionen: 
Institutionen inddrager forældrene kun hvis der bliver ture ud af børnehaven. Der vælger lederen at skrive en seddel på hvor meget de skal medbringe af penge, hvor de skal hen, dato og klokke for turen osv. På denne måde bliver forældrene inddraget med i institutionen som viser hvad som forældre de har som ansvar for deres barn. Eks. i speciale dage havde vi to gange gå dage, hvor dette gik ud på at vi skulle gå med hele børnehaven for at fremstille institutionen. Denne dag havde forældrene som pligt at de skulle sørger for at få taget et billed af deres barn som vi senere brugte disse billeder til t-shirt. Derudover havde de også pligt at de skulle komme og afhente deres barn fra det aftalt sted. 
Derudover hvis børnene bliver syge under deres ophold på institution, ringer vi hjem og giver informationer til forældrene. Nogle af forældrene vælger og komme straks og afhente deres barn og andre venter til næste opkald. 

Højtider - Mærkedage- Speciale dage:

( 23 april).

Jeg har igennem min 3. praktik periode observeret, at her på Cypern går de meget op i deres mærkedage,højtider osv. Jeg har selv været deltagende i alle disse speciale dage som har fundet sig til stede. Eks. (23 Nisan)= det hedder 23. april denne dag er en special dag for alle børnene på  øen Cypern. Denne dag er ligesom som en eks. på mor´s dag eller fars dag. Dagen som adskiller mors dag og denne 23 april er, at denne dag kalder man for børnenens dag. Selve dagen bliver der ikke givet gaver til børnene som man gøre i mors dag eller fars dag, men hver institution gøre sig klar fra 1 måned før til en optrædelse som de viser forældrene den 23. april. 
Jeg har selv stået for organisation:

- Hvordan påklædning skal se ud / syes. ( påklædning bliver syet efter børnenes størrelser, grunden til vi vælger påklædning til denne dag er således, det skal passe til sangen som og dansen. Dette kan i nogle tilfælde være svært, hvis børnene skulle vælge da pigerne altid ville have en prinsesse kjole osv. Nogle gange kan selve rytmen eller bevægelsen forhindre deres optrædelse). 

- Hvilke børn skal deltage med den. 23.april.

- Hvilke sang / Musik er blevet valgt til børnene. ( Derefter en grundlæggende forklaring omkring hvordan bevægelsen skal se ud og hvordan opstilling skal se ud til de to sange).

Det kan godt være man bliver lidt forvirret omkring hvordan det hænger sammen med 2 sange børnene skal optræde sig til. Antallet skifter efter institutionen man befinder sig i, nogle vælger flere sange og andre vælger kun 1 og koncentere sig om. Vi som Belediye atatürk kres ve anaokulu institution valgte 2 sange pr. klasse.
Da jeg havde skole start klassen valgte jeg og min praktikvejleder at de skulle optræde sig til 2 forskellige sange. 

Selve min plan som jeg havde lavet omkring 23. april. Ville jeg scanne så man kan få sig en ide omkring hvordan dette så ud. Nogle gange er det anderledes og forstælle noget og se det på papier. Jeg ville slutte denne afsnit af med at fortælle at min leder roste mig rigtig meget omkring min arbejde omkring 23 april. Da jeg har tænkt meget detalje omkring hvert punkt og hun havde indtil nu ikke set sådan en ydeevne af en studerende. 

Da dagen kom d. 23.april. havde skolen reserveret en stor gymnastik sal for børnenes optrædelse. .  Men det er ikke kun Belediye kres ve anaokulu som går meget op i deres mærkedage, men hele byen og selve Landet er der ikke tvivl om at det er ved at være mærkedage lige om hjørnet eller er det. Selve byen og gaderne bliver pyntet med balloner. Det var en helt særlig stemning, at se byen med fyldt af små børn fra alderen 2-18 år. s. Dagen inden den. 23 april valgte institutionens lederen at invitere børnehaven på en burger Kings tur,( hvor de selv skulle betale for maden).





                                                                                  ( Generel prøve d. 23. april).



                                                                                  Børnenes Optrædelse.




Ved børne fødselsdage bliver denne dag fejret på skolen, hvor forældrene køber en stor  lagkage. Ved siden af lagkagen får børnene også saftevand. For selve denne dag deltagere kun fødselsdags barnets forældre hvor de tager billeder af deres søn eller datter.

Nytårs aften er ligesom i Danmark på samme datoer, forskellen er bare tiden. Cypern er 1+ time fremad end Dk. 

Fritid:
Alle mennesker er forskellige og deres kulture. På Cyperns halvdele som jeg befinder mig i er den præget af muslimske kultur.  Hvor de er præget af deres livsvilkår og betingelser. Cypern er meget gæstfri, omsorgsfulde og glade mennesker som jeg har omgået mig omkring i disse måneder. De er meget tankefuld eks. da vi havde mors dag valgte borgermesteren af famagusta og dele roser ud til alle dem som var mor eller var kommende mor. ( jeg fik også en selvom jeg ikke var mor). :))

Muslimske kultur er meget omsorgsfulde mennesker. eks. hvis man har en gammel mor eller far som ikke kan klare sig, vælger mange i Dk at de kommer i hjemmepleje eller bliver passet. Her nede er det som en traf at de skal i hjemmepelejen. Her nede er det deres datter og søn som passer deres mor og far + alt det pleje som skal ske omkring dem. De nævner bla. dette ord hver gang " Når man kommer til verden som barn, har vi altid brug for hjælp for at kunne få vores ønsker opfyldt, hvis vores forældre ikke skifter vores ble eller giver os mad kan vi ikke selv gøre dette. Derfor har vi brug for en slagt støtte for at vi kan vokse op og klare os selv. De sammenligner dette når deres forældre bliver for gammel, at de ikke kan gå på wc eller spise mere så har de brug for vores hjælp for at blive lykkelig eller få deres ønsker opfyld. Derfor vælger mange og passe deres forældre. Jeg har oplevet meget få ikke gøre dette, og det skyldes af de er for fine til ikke kan gøre eller ikke har tid på grund af arbejdet.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar